Різдво Христове
Час,
коли один рік передає естафету наступному,
традиційно став святковим. В ці дні люди
вітають одне одного: “З Новим Роком і
Різдвом Христовим”. Давайте розглянемо
з вами два аспекти різдва: фізичний –
народження Ісуса в світ, та духовний –
народження Сина Божого в серцях людей.
Нажаль, другий аспект різдва Ісуса для
багатьох людей є невідомим.
Народження Ісуса у світ
Мову
про народження Христа у Віфлеємі доречно
почати згадкою про пророцтво Ісаї, до
якого звертається апостол Матвій.
Описуючи з’явлення ангола Йосипу, він
каже: “А
все оце сталось, щоб збулося сказане
пророком від Господа, який провіщає:
Ось діва в утробі зачне, і Сина породить,
і назвуть Йому Ймення Еммануїл, що в
перекладі є: З нами Бог”
(Матв. 1:22,23). Дане пророцтво підкреслює
унікальність з’явлення Христа в земному
житті: Він був зачатий без участі
чоловіка! Такого не траплялось ніколи
і ні з ким. В свою чергу, біблійний факт
чудесного зачаття є доказом божественної
природи Ісуса (Лук. 1:25).
Існує
кілька важливих речей, пов’язаних з
народженням Христа, на яких слід
наголосити.
Ісус
Христос не від світу.
Освальд Чеймберс писав: “Ісус Христос
народився в цей світ, а не з цього світу.
Він не був "продуктом розвитку
історії", Він увійшов в історію ззовні.
Ісуса Христа не можна назвати кращим з
людей, Він – Істота, на Яку рід людський
не може пред'явити ніяких прав. Це не
людина, що стала Богом, а Сам Бог у тілі…
Різдво нашого Господа було Його пришестям
у світ”. Син Божий є Творцем світу, який
повстав завдяки Йому (Івана 1:3,10). Але
Творець, народившись як звичайна людина,
добровільно стає частиною цього світу.
Воістину, як писав апостол Павло:
“Безсумнівно,
велика це таємниця благочестя: Хто в
тілі з'явився, Той оправданий Духом,
Анголам показався, проповіданий був
між народами, увірувано в Нього в світі,
Він у славі вознісся!”
(1
Тим. 3:16).
Пришестя
у наш світ через народження є пониженням
для Господа.
Апостол Павло каже так про Ісуса: “…Він
умалив Самого Себе, прийнявши вигляд
раба, ставши подібним до людини; і подобою
ставши, як людина”
(Фил. 2:7). Втілення Ісуса в людину було
пониженням для Нього. Адже Ісус – Бог
і Творець, тому займає найвище становище.
Будь яка зміна цього становища може
бути лише пониженням.
Але
якою є мета народження Христа?
Заради чого Ісус понизив Себе? Стосовно
з’явлення Ісуса існують деякі речі,
про які апостол каже, що вони є таємницею
благочестя (1 Тим. 3:16). Але аж ніяк не
можна сказати, що мета приходу Ісуса (а
значить і мета Його народження) також
є таємницею. Писання неодноразово, чітко
та ясно стверджує, що Ісус прийшов, щоб
врятувати людей. “Так
само й Син Людський прийшов не на те,
щоб служили Йому, а щоб послужити, і душу
Свою дати на викуп за багатьох!”
(Матв. 20:28). “Син
бо Людський прийшов, щоб знайти та
спасти, що загинуло!”
(Лук. 19:10). Також можна сказати, що Ісус
народився, щоб померти: “А
що діти стали спільниками тіла та крови,
то й Він став учасником їхнім, щоб
смертю
знищити того, хто має владу смерти, цебто
диявола, та визволити тих усіх, хто все
життя страхом смерти тримався в неволі”
(Євр.
2:14,15).
Своєю
смертю Ісус дає можливість людині
врятуватись від гріха. Тому народження
та смерть Ісуса є засобом і ціною спасіння
та нового життя з Богом. Це дає підстави
стверджувати, що Ісус народився у світ
для того, щоб народитись у серцях людей.
Народження Ісуса
в серці людини
Таке
народження є бажанням Ісуса.
Він сказав: “Перебувайте
в Мені, а Я в вас!” (прочитайте
Івана 15:4-6). Апостол Павло писав галатам:
“Дітки
мої, я знову для вас терплю муки породу,
поки образ Христа не відіб'ється в вас!”
(4:19).
З цих слів дізнаємось, що в християнах
має “відбиватися” Христос. Це означає,
що в тих, хто називає себе величним
іменем Христа – християни – оточуючі
повинні бачити ніби самого Христа. Як
дзеркало відбиває зображення, так життя
людини повинно стати дзеркалом, яке
відображає Христа. Саме такою людиною
був Павло, який сказав про себе: “Я
розп'ятий з Христом. І живу вже не я, а
Христос проживає в мені”
(Гал. 2:19,20).
Перебування
Христа в людині не є містикою або магією.
Таке перебування є вираженням концепції
“нового створіння”, з’явлення нової
внутрішньої людини або духовного
народження. Один з уривків, що визначає
дану концепцію, – це 2 Кор. 5:17, де написано:
“Тому
то, коли хто в Христі, той створіння
нове, стародавнє минуло, ото сталось
нове!”
Мова не йде про те, що було щось старе,
і внаслідок якісних змін воно стало
новим. Мова про те, що старе зникло, а
з’явилось принципово нове. На це вказує
щонайменше 4 речі: (1) значення грецького
слова «нове». (2) Аналіз використання
цього слова в Новому Заповіті (наприклад
в таких уривках, як Матв. 9:17; 26:28; 27:60; Дії
17:19,21 тощо). (3) Контекст 2 Кор. 5:17, це вірші
14,15, які безпосередньо пов’язані з
віршем 17. (4) Інші уривки, де розкривається
ідея зникнення гріховної природи людини
(таке зникнення представляється як
смерть “старої” людини) та з’явлення
нового створіння (воно представляється
як “народження”). Обов’язково вивчіть
в Біблії уривки, які описують з’явлення
нової людини та її життя.
“Бож
ви вмерли, а життя ваше сховане в Бозі
з Христом... Не кажіть неправди один на
одного, якщо скинули з себе людину
стародавню з її вчинками, та зодягнулися
в нову, що відновлюється для пізнання
за образом Створителя її, де… все та в
усьому Христос!”
(Кол.
3:3-11).
“…Бо
правда в Ісусі, щоб відкинути, за першим
поступованням, старого чоловіка, який
зотліває в звабливих пожадливостях, та
відновлятися духом вашого розуму, і
зодягнутися в нового чоловіка, створеного
за Богом у справедливості й святості
правди” (Ефес.
4:21-24).
“Отож,
ми поховані з Ним хрищенням у смерть,
щоб, як воскрес Христос із мертвих славою
Отця, так щоб і ми стали ходити в обновленні
життя… наш давній чоловік розп'ятий із
Ним, щоб знищилось тіло гріховне, щоб
не бути нам більше рабами гріха, бо хто
вмер, той звільнивсь від гріха! А коли
ми померли з Христом, то віруємо, що й
жити з Ним будемо… Так само ж і ви
вважайте себе за мертвих для гріха й за
живих для Бога в Христі Ісусі, Господі
нашім”
(Рим. 6:4-11).
Отже,
“нове створіння” – це не “стара”
людина з новими обов’язками та привілеями.
Це інша людина, у якої нові
сумління, воля, почуття, мислення і
вчинки. Людина стає таким створінням,
тільки поєднавшись із Христом. Зверніть
увагу, апостол Павло стверджує, що новим
створінням є той індивідуум, “хто
в Христі”
(2 Кор. 5:17). Таке поєднання і визначає
з’явлення (народження) Христа в серці
людини і народження людини в Христі.
Воно характеризується тим, що “нова”
людина настільки віддається Богу, що в
ній “зображується” Христос, “відбивається”
Його образ. Тобто я живу так, ніби це вже
не я, а Сам Христос – думаю, як Він, маю
почуття, як у Нього, чиню, як Він, дивлюсь
на життя Його очима. Або іншими словами,
словами апостола Павла: “І
живу вже не я, а Христос проживає в мені”
(Гал. 2:20). Таке проживання Христа в
слухняних Богу людях є однією із сутностей
Божих предвічних намірів. Павло стверджує,
що серцевина Божого Слова, яка раніше
була таємницею – Христос в християнах
(Кол. 1:24-27).
В
Івана 15:4-6 записані слова Ісуса:
“Перебувайте
в Мені, а Я в вас!” Для
такого перебування потрібно поєднання
з Ісусом, необхідно щоб відбулось Його
різдво в людських серцях. Що для цього
потрібно? Як вчить Біблія, для народження
Ісуса в людині є певні умови. Потрібно
чути Євангелію Христову, щоб мати угодну
віру (Рим. 10:13-17; Євр. 11:6). На підставі цієї
віри людина повинна покаятись в усіх
своїх гріхах (Дії 17:30; 2 Пет. 3:9) та
сповідувати Христа (Рим. 10:9,10; Дії 8:37).
Останній крок до народження згори – це
водне хрищення для прощення гріхів (Дії
2:38; Івана 3:3-5). Під час цієї події людина
дотикається до жертви Христа (Рим. 6:3,4)
і отримує спасіння у сенсі прощення
гріхів (Мар. 16,15,16). Хрищення – це останній
крок, за допомогою якого людина
“зодягається” в Христа (Гал. 3:27). Саме
хрищення є символом тієї події, яка
реально відбувається під час його
проведення: занурення людини у воду
символізує смерть для гріха, знищення
“старої” людини, а виринання з води є
символом народження до нового життя.
Висновки
Люди
люблять свята. Згідно опитувань, для
багатьох людей серед найулюбленіших
свят є Пасха та Різдво, тобто ті, які
пов’язані з народженням, життям, смертю
та вознесінням Христа. Попри це існує
певна проблема. Вона полягає в тому, що
люди у світі не сприймають серйозно
сутність різдва Ісуса. Для переважної
більшості Різдво – привід для кількох
днів святкування. Але важко уявити собі,
як можна образити Ісуса ще більше,
святкуючи Його день народження, і зовсім
не звертаючи уваги на те, для чого Він
народився, в інші дні!
В
1 Кор. 5:7 написано: “Отож,
очистьте стару розчину, щоб стати вам
новим тістом, бо ви прісні, бо наша Пасха,
Христос, за нас у жертву принесений”.
Хтось вбачає в цих словах підставу
святкувати Пасху як свято воскресіння.
Насправді, ці слова не що інше, як заклик
відмовитись від гріховного життя та
стати “новим” створінням. Причина і
мотив такої зміни – Сам Христос є Пасхою,
тобто жертвою за гріхи людей.
Те
саме стосується і народження Христа.
Хтось вбачає у цьому факті підставу для
застілля і святкування. В одному з
американських фільмів різдвяної тематики
один з головних героїв стверджує: “Якщо
Санта не прийде, то й Різдва не буде”.
Тільки вдумайтеся! Це означає, що у
свідомості людей “свято Різдва” ніяк
не пов’язано з Ісусом!
Але
“як
настало ж виповнення часу, Бог послав
Свого Сина, що родився від жони”
(Гал. 4:4). Христос народився у світ, щоб
дати нове народження нам і щоб народитись
у наших серцях. Можна сказати, що Він
стукає у двері наших сердець. Апостол
Павло молився, “щоб
Христос через віру замешкав у ваших
серцях”
(Ефес. 3:17). Його серце прийняло Христа,
і він мав право сказати: “Я
розп'ятий з Христом. І живу вже не я, а
Христос проживає в мені”.
Саме це є найкращим святкуванням Різдва
Христового – щоденне життя, присвячене
Богу, адже заради цього Він народився
та помер.
Отже,
є два типи святкування Різдва. Один з
них, це 365 днів на рік, прожитих для Бога,
інший – кілька днів веселих свят з
подарунками та застіллями. Який вид
святкування вибираєте ви?
Дмитрий Галюк