Поклоніння іконам – із неба, чи від людей? (2)
Що таке ікона і що таке поклоніння іконам?
Новий тлумачний словник української мови дає таке пояснення слову ікона: “Живописне, мозаїчне або рельєфне зображення Бога або святого, якому поклоняються віруючі; образ, кумир, божество, ідол”. Інший словник стверджує, що ікона, це “предмет поклоніння, мальовниче зображення Бога, святого чи святих; образ”. А ще один визначає ікону також як мальовниче зображення, святий образ, де зображений Христос, діва Марія, чи ж хто-небудь зі святих. Зазначається, що іконам поклоняються в церквах і в помешканнях.
Якщо ж ви захочете знайти це слово у Священному Писанні, то потрапите в скрутне положення. Справа в тім, що в Біблії слово «ікона» відсутнє. У Новому Заповіті Ісуса Христа, написаному грецькою мовою, використовується слово εικών (эйкóн). Згідно Грецько-російського словника Вейсмана, воно може мати такі значення: 1) образ, зображення, подоба; статуя; образ уявний, представлення про кого-небудь; 2) порівняння, притча. У Новому Заповіті це слово усього використовується 23 рази: 11 разів воно перекладено як “образ”, 4 рази як “образу”, 4 рази як “образові”, 3 рази як “образа”, і 1 раз як “образом”. Нижче ми приводимо всі місця його вживання в Новому Заповіті (виділено курсивом).
До Римлян 1:23: “І славу нетлінного Бога змінили на подобу образа тлінної людини, і птахів, і чотириногих, і гадів”.
1 до Коринтян 11:7: “Отож, чоловік покривати голови не повинен, бо він образ і слава Бога, а жінка чоловікові слава”.
1-е до Коринтян 15:49: “І, як носили ми образ земного, так іобраз небесного будемо носити.
2 до Коринтян 3:18: “Ми ж відкритим обличчям, як у дзеркало, дивимося всі на славу Господню, і зміняємося в той же образ від слави на славу, як від Духа Господнього”.
2 до Коринтян 4:4: “Для невіруючих, яким бог цього віку засліпив розум, щоб для них не засяяло світло Євангелії слави Христа, а Він образ Божий”.
До Колосян 1:15: “Він є образ невидимого Бога, роджений перш усякого творива”.
До Євреїв 10:1: “Бо Закон, мавши тільки тінь майбутнього добра, а не самий образ речей, тими самими жертвами, що завжди щороку приносяться, не може ніколи вдосконалити тих, хто приступає”.
Об'явлення 13:14,15: “І зводить вона мешканців землі через ознаки, що їх дано їй чинити перед звіриною, намовляючи мешканців землі зробити образа звірини, що має рану від меча, та живе. І дано їй вкласти духа образові звірини, щоб заговорив образ звірини, і зробити, щоб усі, хто не поклониться образові звірини, побиті були”.
Об'явлення 15:2: “І я бачив щось, ніби як море скляне, з огнем перемішане. А ті, що перемогли звірину та образа його, і знамено його, і число його ймення, стояли на морі склянім, та мали гусла Божі”.
До Римлян 8:29: “Бо кого Він передбачив, тих і призначив, щоб були подібні до образу Сина Його, щоб Він був перворідним поміж багатьма братами”.
Об'явлення 14:9: “А інший, третій Ангол летів услід за ним, гучним голосом кажучи: Коли хто вклоняється звірині та образу її, і приймає знамено на чолі своїм чи на руці своїй”.
Об'явлення 14:11: “А дим їхніх мук підійматиметься вічні віки. І не мають спокою день і ніч усі ті, хто вклоняється звірині та образу її, і приймає знамено ймення його”.
Об'явлення 16:2: “І пішов перший Ангол, і вилив на землю чашу свою. І шкідливі та люті болячки обсіли людей, хто мав знамено звірини й вклонявсь її образу”.
Об'явлення 20:4: “І бачив я престоли та тих, хто сидів на них, і суд їм був даний, і душі стятих за свідчення про Ісуса й за Слово Боже, які не вклонились звірині, ані образові її, і не прийняли знамена на чола свої та на руку свою. І вони ожили, і царювали з Христом тисячу років”.
Вiд Матвiя 22:19-21: “Покажіть Мені гріш податковий. І принесли динарія Йому. А Він каже до них: Чий це образ і напис? Ті відказують: Кесарів. Тоді каже Він їм: Тож віддайте кесареве кесареві, а Богові Боже”.
Вiд Марка 12:16: “І принесли вони. А Він каже до них: Чий це образ і напис? Ті ж Йому відказали: Кесарів”.
Вiд Луки 20:24: “Покажіте динарія Мені. Чий образ і напис він має? Вони відказали: Кесарів”.
Об'явлення 19:20: “І схоплена була звірина, а з нею неправдивий пророк, що ознаки чинив перед нею, що ними звів тих, хто знамено звірини прийняв і поклонився був образові її. Обоє вони були вкинені живими до огняного озера, що сіркою горіло...”.
До Колосян 3:10: “Та зодягнулися в нову, що відновлюється для пізнання за образом Створителя її”.
Проаналізувавши вище приведені тексти, кожна неупереджена людина легко може переконатися в тім, що жодного разу Бог не використовував слово “образ” у Писанні в значенні зображення за допомогою фарб Себе і Своїх святих з метою, щоб люди використовували таке зображення в поклонінні.
Виходячи з вищесказаного, дуже легко зрозуміти і той факт, що в Божому Слові немає виразу “шанування ікон” (рос. “иконопочитание”). Однак суть цього явища описана іншими словами і виразами, особливо ясні з числа яких знаходяться на сторінках Старого Заповіту. І хоча люди нинішнього часу не повинні керуватися цією частиною Святого Писання як законом, оскільки Старий Заповіт був дочасним і призначався лише для ізраїльського народу, для кращого розуміння розглянутого питання звертання до Писань Старого Заповіту буде корисно і навіть необхідно (до Римлян 15:4; 1 до Коринтян 10:11).
У чому ця користь? У тім, що старозаповітні Писання допомагають нам зрозуміти, чим по своїй суті є ікона як предмет поклоніння. Наприклад, у книзі пророка Ісаї 2:8 ми читаємо такі слова: «І наповнився край його ідолами, – він кланяється ділу рук своїх, тому, що зробили були його пальці». Також написано: “Пощо мають казати народи: “Де ж то їхній Бог?” А Бог наш на небі, усе, що хотів, учинив. Їхні божки – срібло й золото, діло рук людських: вони мають уста – й не говорять, очі мають вони – і не бачать, мають вуха – й не чують, мають носа – й без нюху, мають руки – та не дотикаються, мають ноги – й не ходять, своїм горлом вони не говорять!” (Книга Псалмів 115:2-8; рос. Пс. 113:10-16). У книзі Вихід 20:4-6 Бог прямо говорить Ізраїльському народу: “Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я – Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто тримається Моїх заповідей”. Як ви гадаєте, якими словами можна було ясніше передати думку, що для людей робити що-небудь своїми руками (навіть зображення того, що на небі вгорі) і поклонятися такому виробу, категорично неприпустимо?
Згідно всім цим біблійним твердженням, ідоли – це те, що людина зробила сама з метою поклоніння цим утворам. Під таке визначення підпадають також ікони. Давайте будемо пам'ятати, що Ісус заповідав віддалятися від ідолів (1 Івана 5:21).
Дмитрий Галюк